ISSN: 2538-5801
رهیافت های نوین مدیریت و فناوری ( ری را)
! برای اطلاع از آخرین اخبار می توانید از فید RSS استفاده نمایید




بررسی رابطه بین منابع قدرت مدیران و جو سازمانی مدارس دولتی دوره های تحصیلی شهرستان بانه از دیدگاه معلمان
The relationship between organizational climate and energy supply managers and public schools curriculum city of Baneh, from the perspective of teachers


نویسندگان این مقاله:
خالد مرادی نویسنده مسئول


توضیحات اضافه :
دوره : 1 سال : 1395 فصل : زمستان صفحات : مقاله نشریه - 67 موضوع : مدیریت

خلاصه مقاله:

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین منابع قدرت مورد استفاده مدیران با جو سازمانی در مدارس ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه دخترانه و پسرانه دولتی شهرستان بانه در سالتحصیلی 94-93 انجام شده است.این تحقیق کاربردی و با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه آماری به تعداد 735 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و پرسشنامه های منابع قدرت و جو سازمانی در اختیار معلمان قرار گرفت.روایی پرسشنامه ها توسط اساتید راهنما و مشاور مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه قدرت 83/0 و جو سازمانی 71/0 محاسبه شد. پس از آزمون فرضیات با ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکطرفه نتایج زیر بدست آمد: - بین قدرت اجبار و جو باز همبستگی منفی و با جو بسته همبستگی مثبت وجود دارد. - بین قدرت تخصص و مرجعیت با جو باز همبستگی مثبت و با جو بسته همبستگی منفی وجود دارد. -رابطه بین ادراک معلمان از جو سازمانی با سطح تحصیلات آنان در بعد جو باز تایید و برای جو بسته رد می شود. - رابطه بین ادراک معلمان از جو سازمانی با سابقه تدریس آنان در بعد جو باز تایید و برای جو بسته رد می شود.

. The population of 735 persons were selected using stratified random sampling and power resources available to teachers Grft.rvayy organizational climate questionnaires were approved by supervisors and advisers. 83/0 power reliability and organizational climate was 71.0. After the test, Pearson correlation coefficient and ANOVA assumptions with the following results were obtained: - Negative correlation between the power of coercion and the atmosphere was positively correlated with closed environments. - A positive correlation between the strength of expertise and authority with the atmosphere and the atmosphere there is a negative correlation closed. -Rabth Between organizational climate and teachers' perceptions of their academic level after confirmation of the atmosphere and climate package is rejected. - The relationship between organizational climate and teachers' perceptions of their teaching experience after approval of the atmosphere and climate package is rejected.



منابع مقاله:

1- استونر ، جیمز ای. اف.  ؛ آر. ادوارد ، فریمن ، دانیل آر. ، گیلبرت (1382) مدیریت( سازماندهی ، رهبری ، کنترل) ، جلد دوم ، (ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی) ، چاپ دوم ، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.

2-پوریان , خدایار (1376) « رابطه بین استفاده مدیران از انواع قدرت و جو سازمانی مدرسه » ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طبا طبایی.

3-حاجي آبادي ، حسن ( 1380 ) « بررسي رابطه بكارگيري انواع قدرت توسط مدير و جو سازماني مدارس متوسطه شهرستان مشهد » ، پايان نامه كارشناسي ارشد ، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي ، دانشگاه تهران.

4-خاکی ، غلامرضا (1382) روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی ، تهران: انتشارات بازتاب.

5- صفری ، شهربانو (1382) « بررسی انواع قدرت مورد استفاده مدیران و رابطه آن با جو سازمانی در دبیرستانهای دخترانه دولتی شهر تهران » ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،  دانشکده علوم تربیتی ، دانشگاه الزهرا.

 6-علاقه بند ، علی (1377) «جو سازمانی مدرسه» ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، دوره پنجم ،  شماره مسلسل 17 ، شماره 20 ، صص 4- 11.

  7-کونانی ، رودابه ( 1374 ) « بررسی و مقایسه جو سازمانی مدارس ابتدایی دولتی کوهدشت » ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران.

8-معظمی ، مینو ( 1380 ) « بررسی رابطه بین جو سازمانی و میزان مشارکت در تصمیم گیری های مدرسه از دید دبیرستان های منطقه 8 تهران » ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی.

9-هرسی ، پال. ؛ کنث ، بلانچارد. (1383) مدیریت رفتار سازمانی ، (ترجمه قاسم کبیری) ، تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.

10-همتی ، طاهره (1381)« بررسی رابطه جو سازمانی با رضایت شغلی دبیران دبیرستانهای دخترانه شهر تهران » ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید بهشتی.

11-نادری ، عزت ا...  ؛ مریم ، سیف نراقی (1376) روشهای تحقیق در علوم انسانی با تاکید بر علوم تربیتی و روانشناسی ، تهران: نشرنور.

12-Arabaci, Bakir ( 2010 ). Academic and administration personnel's perceptions of organizational climate ( sample of Educational Faculty of Firat university ) , Social and Behavioral Sciences ,vol.2 , Issue 2 , 2010 , pp. 4445-4450.

13- Javier , F. & et,   al.  (2004) . Assessing the organization climate and contractual

Relationship of support for Innovation , Vol. 25 , No.2 . p.p 167-180.

14- Kocoska , Jasminka ( 2010 ). The influence of the simulation strategy over the improvement of the classroom climate, Procedia-social and behavioral sciences , vol.2 , Issue 2 , ( 2010 ) , PP.3751-3754.

15- Perry , & et,  al. (2005) . Validating a work group climate Assessment for

Improving the performance of public health organization. Publisher 13 october , P.1.

16-Tan ,Willie  and  Eddie , Chong.  ( 2003 ). Power distance in Singapore construction organizations: implications for project managers , International Journal of Project management ,vol.21,Issue 7,October 2003, pp.3751-3754.  



تگ ها:


دانلود مقاله:
قیمت 3000 تومان