ISSN: 2538-5801
رهیافت های نوین مدیریت و فناوری ( ری را)
! برای اطلاع از آخرین اخبار می توانید از فید RSS استفاده نمایید




ابعاد و انواع دوسو توانی سازمانی
Dimensions and types of organizational dysfunction


نویسندگان این مقاله:
زهره محمد علی نژاد بلوچی نویسنده مسئول
محسن اکبری نویسنده همکار
پرویز احمدی نویسنده همکار


توضیحات اضافه :
دوره : 2 سال : 1396 فصل : زمستان صفحات : مقاله پایه - 45 موضوع : مدیریت

خلاصه مقاله:

امروزه دوسو توانی سازمانی به دلیل تنوع آن ، به یک موضوع مکرر و پدیده ای نو در پژوهش های سازمانی تبدیل شده است . اهمیت این موضوع با توجه به برخورداری مدیران از قابلیت تفکر استراتژیک در سازمان منعکس می شود چرا که دو سو توانی یک قابیلت مدیریتی است که مدیران سازمان را در بهره برداری از فرصت های موجود و کشف فرصت های جدید توامند می سازد . بهره برداری و اکتشاف از جمله عناصر مهم یادگیری سازمانی به شمار می آیند . یادگیری سازمانی با اهداف رقابتی متضاد در ارتباط است و از طریق نوآوری مستمر و ایجاد دانش جدید سازمان را در دست یابی به مزیت رقابتی تشویق می کند . بر این اساس سازمان ها برای بقا و موفقیت طولانی مدت نیازمند انطباق بین اهداف متضاد هستند . با توجه به مفهوم یادگیری ، دوسو توانی سازمانی را می توان توانایی سازمان در پیگیری همزمان بهره برداری از دانش موجود و کشف دانش جدید تعریف کرد . برخورداری مدیران از چنین توانایی و قابلیتی ، به سازمان ها کمک می کند تا به مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر دست یابند و با توجه به شرایط رقابتی امروزه بتوانند به جایگاه خود در مقایسه با سایر سازمان ها پی ببرند . بنابراین با ایجاد یک زمینه ی دوسو توانی در سازمان از طریق مجموعه ای از فرآیند ها ، سیستم ها و ساختارهای دوگانه ، سازمان ها از توانایی لازم برای مواجه با تغییرات محیطی برخوردار می شوند . در واقع ، سازمان های دوسو توان در مقایسه با سایر سازمان ها خود را با تغییرات محیط پویا وفق می دهند . پرواضح است که مهم ترین دستاورد دوسو توانی برای هر سازمانی بهبود و ارتقاء عملکرد می باشد که لازمه بقای آن ها در یک محیط رقابتی است . در این مقاله پس از تعریف از دوسو توانی سازمانی و ارائه پیشینه ای از مقالات برجسته ، ابعاد دوسو توانی شامل، دوسو توانی تعاملی و ترکیبی ؛ و همچنین چهار نوع رایج دوسو توانی متوازن ، چرخشی ، تفکیکی و متقابل ارائه و مورد بررسی قرار گرفته ،که از لحاظ حوزه زمانی ، ساختاری و نتایج متفاوت هستند . و در ادامه نیز به معرفی سه نوع رایج دوسو توانی سازمانی که عبارتند از : دوسو توانی ساختاری ، زمینه ای و متوالی و تفاوت میان آنها پرداخته شده است .

Nowadays, organizational dichotomy has become a frequent phenomenon due to its diversity, and has become a new phenomenon in organizational research. The importance of this issue is reflected in the ability of managers to reflect on the strategic thinking capabilities of the organization, because the two sides are a managerial capa - tion that enables the managers to exploit existing opportunities and discover new opportunities. Exploitation and exploitation are among the most important elements of organizational learning. Organizational learning is associated with conflicting competitive goals and encourages the organization to achieve competitive advantage through continuous innovation and new knowledge creation. Accordingly, organizations need to adapt to conflicting goals for survival and long-term success. Regarding the concept of learning, organizational duplication can be defined by the organization's ability to simultaneously exploit existing knowledge and discover new knowledge. Managing such ability and ability will help organizations achieve sustainable competitive advantage and superior performance, and today, according to competitive conditions, they can figure out their position in comparison with other organizations. Therefore, by creating a two-way organization in the organization through a set of processes, systems and dual structures, organizations have the ability to face environmental changes. In fact, DOs can adapt themselves to dynamic environment changes in comparison with other organizations. It is clear that the most important two-way achievement for each organization is the improvement and performance enhancement necessary for their survival in a competitive environment. In this paper, after defining the organizational dichotomy and presenting a history of prominent articles, the two dimensions of power, interconnectedness and interconnection power, as well as four common two-way, balanced, rotary, differential and interconnected power, are presented and examined, Which are different in terms of temporal, structural and outcomes. In the following, we present three common types of organizational dysfunctions that are: structural, contextual, and consequential, and the difference between them.



منابع مقاله:

  1. ممبینی ، یعقوب ؛ مرادی ، محمود ؛ ابراهیم پور ، مصطفی ؛ " بررسی تاثیر یکپارچگی رفتاری تیم مدیریت ارشد و دوسو توانی سازمانی بر عملکرد " فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی ، سال چهارم ، ش 3 ، صص 61 تا 95 ، پاییز 94
  2. مرادی ،محمود ؛ ابراهیم پور ، مصطفی ؛ ممبینی ، یعقوب ؛ " تبیین دوسو توانی سازمانی به عنوان مفهومی نوین در مدیریت سازمان های دانش بنیان " ، فصلنامه علمی ترویجی رشد فناوری ، سال دهم ، ش 40 ، صص 27-18 ، 1393 .
  3. . Gibson , Cristina B,; Birkinshaw , Julian , ; (2004) , “the antecedents consequences , and mediating  role of organizational ambidexterity “ . Academy of management  journal , vol , 47 , No2 , p.p 209-226 .
  4. . Gupta ,A,k,; Smith ,K,E ; Shalley ,C,E, (2006) , “the interplay between exploration and exploitation “ . Academy of management  journal , Vol , 49 . No .4 , p.p,693-706 .
  5. Birkinshaw , J,& Gupta ,K,(2013) , Clarifying the distinctive contribution of ambidexterity to the field of organization studies . the Academy of Management Perspectives , amp-2012
  6. Turner N,Swart , J , & Maylor ,H . (2013) . Mechanisms for managing ambidexterity : a review and research agenda . international journal of management reviews , 15(3),317-332 .
  7. Cao , Q., Gedajlovic , E.,& Zhang ,H. (2009) . unpacking organizational ambidexterity : Dimensions , contingencies , and synergistic effects . organization science , 20(4) , 1272-1296 .
  8. Gedajlovic , E , Cao , O,& Zhang , H, .(2012) . Corporate shareholding and organizational ambidexterity in high –tech SMEs : Evidence from a teransitional economy . journal of business venturing , 27 (6), 652-665 .
  9. خدادای طهارم ، سارا ؛ (1393) ، ارائه چارچوبی برای سنجش دوسو توانی سازمانی و ارتباط آن با عملکرد در صنایع خدماتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، رشته مدیریت صنعتی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه گیلان
  10. O’Reilly ,Charles A, and Tushman ,Michael L,(2004) . the ambidextrous organization . Harvard Business Review ,April : 74-83 .
  11. Wulf ,T, Stubner ,S,Blarr ,H,W,(2010) , ambidexterity and the concept of fit in strateghc  management –wich better predicts success ? A study conducted by the chair of strategic school of management  and organization at HHL – Leipzing Graduate school of management , HHL working paper , No , 89 .
  12. Geerts, Annalies, Blindenbach-Driessen, Floortje and Gemmel, Paul,(2010), "Achieving a balance between exploration and exploitation in service firms: A Longitudinal study. Paper presented at the annual meetings of the Academy of Management.

 

  1. Goosen, Martin C. Bazzazian, Navid and Phelps, Corey,(2012), "Consistently capricious: The performance effects of simultaneous and sequential ambidexterity, Paper presented at the annual meetings of the Academy of Management".

 

  1. O'Reilly, C. A. & Tushman, M. L.(2013), "Organizational ambidexterity: Past, present, and future". The Academy of Management Perspectives, 27(4), 324-338.

 

  1. Junni, P. Sarala, R. Taras, V. & Tarba, S.(2013), "Organizational ambidexterity and performance: A meta-analysis. The Academy of Management Perspectives", amp-2012. Publishedonline before print July 9.
  2. Raisch S, Birkinshaw ,J, probst , G, & Tushman  ,M , L , (2009) . Organizational ambidexterity Balancing exploitation and exploration performance , organization Science , 20 (4) , 685-695.
  3. Simsek , Z ,Heavey , C, Veigan , J, F, & Souder , D, (2009) . A typology for aligning organizational ambidexterity s conceptualizations , antecedents . and outcomes . journal of management studies , 46(5) , 864-894 .
  4. Junni , P, Sarala , R , Taras , V., & Tarba , S, (2013) . organizational ambidexterity and performance : A meta – analysis . the Academy of management  perspectives , amp .2012
  5. Raisch , S , & Birkinshaw , J ,(2008) . organizational ambidexterity : Antecedents , outcomes , and moderators . journal of management , 37 (3) , 375-409 .
  6. Ghoshal  , S, ; Bartlett ,C,(1994);”linking organizational context and managerial action : the dimensions of quality in management “ , Strategic Management Journal , vol , 15 , .p.p 91-112 .
  7. Tushman , Michael L; O’Reilly , Charles A,;(1996) , “ the ambidextrous organization : managing  evolutionary and  revolutionary change “ , California management Reviw , 38 , No , 4 .p.p, 1-23 .
  8. Mom , T, J, Van  Den Bosch, F, A, & Volberda ,H ,W, (2007) , Investingating  Managers Exploration and Exploitation  Activities : the Influence of Top- Down , Bottom –Up , and Horizontal Knowledge inflows . Journal of management studies , 44 , (6) , 910-931 .
  9. Job Hoefs , (2012) . the relationship between contextual Ambideexterity and innovative Ambidexterity : the mediating role of knowledge sharing  Ambidexterity . Master thesis university of Amesterdam .



تگ ها:


دانلود مقاله:
قیمت 3000 تومان